افتتاح اولین هنرستان تخصصی مهارتآموزی در حوزه دریا
هنرستان ملوان در مرکز آموزش فنی و حرفهای شهید دستغیب نوشهر با حضور مقامات بلندپایه کشوری و استانی افتتاح شد. این مرکز تخصصی مهارتآموزی دریایی، در چارچوب طرح "همنوا" و با همکاری سهجانبه اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، اداره کل آموزش و پرورش استان، و دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر راهاندازی شده است. سیدبهنام مهردل، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، این اقدام را نقطه عطفی در پیوند بین آموزش مهارتی، تخصص نظامی و نیازهای اشتغال در حوزه دریایی دانست.
آیین افتتاح هنرستان ملوان، با حضور جمعی از مقامات بلندپایه کشوری و استانی در مرکز آموزش فنی و حرفهای شهید دستغیب شهرستان نوشهر برگزار شد.
در این مراسم، دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهندس جمیل احمدی معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سیدبهنام مهردل سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، سرتیپ مطلبی فرمانده دانشگاه علوم دریایی نوشهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه غرب مازندران، فرماندار، امام جمعه، و دیگر مسئولان نظامی، اجرایی و محلی حضور داشتند.
هنرستان ملوان بهعنوان اولین هنرستان تخصصی مهارتآموزی در حوزه دریا در استان مازندران، اکنون به بهرهبرداری رسیده و قرار است نقش مؤثری در آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در صنایع دریایی و نظامی ایفا کند؛ اقدامی که میتواند الگویی موفق برای توسعه آموزشهای مهارتی در دیگر نقاط کشور نیز باشد.
ظرفیت مهارتآموزی هنرستانها به ۱۰۰ هزار نفر رسید / آمادگی سازمان فنی و حرفهای برای همکاری با نیروی دریایی در "اقتصاد دریا محور"
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور، از افزایش چشمگیر ظرفیت جذب دانشآموزان هنرستانی به دورههای مهارتی خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفیت لازم برای استفاده ۱۰۰ هزار نفر از دانشآموزان کشور از این آموزشها فراهم شده است.
وی همچنین ضمن تأکید بر بینالمللی بودن استانداردهای آموزشی فنی و حرفهای، از آمادگی کامل این سازمان برای امضای تفاهمنامه و استقرار نظام صلاحیت حرفهای در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی با هدف توسعه "اقتصاد دریا محور" خبر داد.
سیدجمیل احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور، ضمن ابراز خرسندی به مناسبت توسعه مهارتآموزی در کشور، بر نقش این آموزشها در تربیت نیروی کار بهرهور تأکید کرد و گفت: سال گذشته دانشآموز هنرستانی را جذب کردیم، اما امسال ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده که دانشآموزان عزیز هنرستانی و فرزندان این مملکت بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و این اتفاق بسیار مبارکی است که به توسعه مهارتآموزی و نیروی کار بهرهور در کشور کمک میکند.
اعتبار بینالمللی گواهینامههای فنی و حرفهای
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای با اشاره به اهمیت و اعتبار آموزشهای این سازمان تصریح کرد: استانداردهایی که آموزش فنی و حرفهای کشور ارائه میدهد، سرفصلها بر مبنای طبقهبندی مشاغل ایسکو (ISCO) است، یعنی اعتبار بینالمللی دارد. اگر یک دانشآموز یا فرزند ما گواهینامهای از سازمان آموزش فنی و حرفهای دریافت کند، چون کد ایسکو در آن گواهینامه درج شده، در کشورهایی که عضو ILO هستند، اعتبار بینالمللی خواهد داشت و این اعتبار بسیار ارزشمند است.
اعلام آمادگی برای اجرای نظام صلاحیت حرفهای در نیروی دریایی
احمدی ضمن قدردانی از ورود نیروی دریایی به بحث آموزش و اقتصاد دریا محور، اظهار کرد: ما حاضریم یک تفاهمنامهای را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران امضا کند که بتوانیم ظرفیت مراکز را در جهت توسعه آموزشهای مهارتی کشور در اختیار این مجموعه قرار دهیم و یک نوع همافزایی اتفاق بیفتد.
وی در ادامه با مخاطب قرار دادن فرماندهان نیروی دریایی تأکید کرد: ما آمادگی این را داریم که در راستای اجرای نظام صلاحیت شغلی و نظام صلاحیت حرفهای کشور و استقرار این نظام در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی، استانداردهای آموزشی لازم و سند حرفه و مسیر توسعه حرفهای را بر اساس طبقهبندی حرف و مشاغل ایسکو ۲۰۰۸، که در قانون نظام جامع آموزش مهارت و فناوری مصوب سال ۱۳۹۶ آمده است، تدوین کنیم.
افتتاح هنرستان ملوان نوشهر؛ آغاز فصلی نو در مهارتآموزی دریایی، سیدبهنام مهردل: مهارت، حلقه گمشده توسعه آموزش و اشتغال در سواحل شمالی است
هنرستان ملوان، پلی برای عبور از شکاف مهارت و اشتغال
سیدبهنام مهردل با اشاره به اهمیت راهاندازی مراکز تخصصی مهارتآموزی در مناطق ساحلی و دریایی کشور گفت: مازندران با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، نیازمند برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری جدی در حوزه آموزشهای مهارتی مرتبط با دریا است. افتتاح هنرستان ملوان یکی از مصادیق تحقق این هدف است که با همت و همراهی سه مجموعه آموزش فنی و حرفهای، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم دریایی نوشهر، در قالب طرح همنوا به سرانجام رسید.
وی افزود: این هنرستان با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مرتبط با دریانوردی، موتورهای دریایی، الکترونیک دریایی، خدمات بندری و سایر رشتههای فنی متناسب با نیازهای نیروی دریایی و صنایع دریاپایه راهاندازی شده و ظرفیت مهمی برای منطقه ایجاد کرده است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، خاطرنشان کرد: برای احداث و تجهیز این مجموعه، بالغ بر ۵ میلیارد تومان در بخش عمرانی و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال در بخش تجهیزات آموزشی سرمایهگذاری شده است.
مشارکت سهجانبه؛ الگویی برای توسعه هدفمند آموزش مهارتی
مهردل با تأکید بر اهمیت تعامل بینبخشی در توسعه آموزش مهارتی، خاطرنشان کرد: هنرستان ملوان، فقط یک مرکز آموزشی نیست؛ بلکه نمونهای موفق از همافزایی نهادهای مسئول در تربیت نیروی کار متخصص است. در این پروژه، ظرفیت علمی دانشگاه علوم دریایی، زیرساختها و تجربه سازمان آموزش فنی و حرفهای، و توان اجرایی آموزش و پرورش استان در کنار هم قرار گرفتند و نتیجه آن، امروز به بهرهبرداری رسید.
او در ادامه گفت: ایجاد چنین مراکزی، پاسخ عملی به دغدغههای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت مهارتآموزی و توانمندسازی جوانان است. ما در آموزش فنی و حرفهای، معتقدیم تا زمانی که مهارت به یکی از ارکان اصلی آموزش رسمی کشور تبدیل نشود، مسیر اشتغال پایدار و توسعه واقعی هموار نخواهد شد.
تقدیر از مشارکت نهادهای نظامی، علمی و اجرایی
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، از حمایتهای بیدریغ و نگاه راهبردی فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، و همچنین سرتیپ مطلبی، فرماندار نوشهر و سایر مسئولان تقدیر کرد.
او گفت: امروز، همه کسانی که در این مسیر همراه ما بودند—از طراحی اولیه، رایزنیها، پیگیریهای فنی، و تأمین تجهیزات تا مرحله بهرهبرداری—سهمی در این موفقیت دارند. از فرماندهان نیروی دریایی که با نگاه ملی به مسئله ورود کردند، تا همکاران پرتلاشم در آموزش فنی و حرفهای که شبانهروز برای آمادهسازی زیرساختها تلاش کردند.
ظرفیتهای آینده و افق توسعه هنرستان
مهردل در پایان با اشاره به برنامههای توسعهای این مرکز اعلام کرد: هنرستان ملوان، نقطه آغاز است. در آینده نزدیک، توسعه رشتهها، تجهیز کارگاهها، و ایجاد پیوندهای آموزشی بیشتر با صنایع بزرگ دریایی در دستور کار قرار دارد. همچنین در نظر داریم، این مدل مشارکت سهجانبه را به دیگر شهرهای ساحلی استان تعمیم دهیم.